markah aku 26.49 drpd 30... ok la... tuk soalan model ASSURE... blh la amek tuk d jdkan tmbahan mklumat... smoga kalian d permudahkn tuk menyiapkan assgment korng k... gud LUCK...
FAKULTI PENDIDIKAN
BAHASA
SEMESTER 1/2011
HBEF3103MAC 2011
PRINSIP TEKNOLOGI PENDIDIKAN
Pendidikan adalah asas utama
dalam pembangunan sesebuah negara. Justeru itu, pengurusan teknologi dalam
pengajaran dan pembelajaran harus dipertingkatkan untuk memastikan seseorang
guru itu dapat mencapai kompetensi dalam pengajarannya. Pengajaran merupakan
kegiatan-kegiatan tersusun yang dibuat khusus untuk murid-murid dengan tujuan
membawa perubahan kedalam diri mereka. Kegiatan-kegiatan yang dijalankan oleh
guru haruslah bertujuan membawa pengetahuan baru, mengubah kepercayaan dan
dapat mengubah tingkah laku. Oleh sebab itu, pengaplikasian kaedah dan model
pengajaran adalah penting bagi memastikan objektif pembelajaran dapat dicapai
dengan jayanya. Terdapat banyak model reka bentuk pengajaran yang berskala
besar dan kecil. Gustafon (1991) telah membahagikan model-model itu kepada tiga
tumpuan iaitu model berorientasikan bilik darjah, model berorientasikan produk
dan juga model berorientasikan sistem.
Model reka bentuk
berorientasikan bilik darjah merupakan reka bentuk pengajaran berskala kecil
yang tertumpu kepada perancangan bagi satu masa pengajaran. Contoh reka bentuk
pengajaran jenis ini adalah Model ASSURE. Model ASSURE telah digubal oleh
Heinich dan rakan-rakan pada tahun 1982 yang bertujuan untuk menyediakan
panduan merancang dan mengendalikan pengajaran yang memerlukan penggunaan
media. Ia lebih berfokus kepada perancangan pengajaran dalam situasi bilik
darjah dan bukannya merangkumi satu skop reka bentuk pengajaran yang luas. Pada
tahun 2002, model ini sekali lagi telah mengalami perubahan. Heinich dan
rakan-rakan telah menggariskannya kepada enam langkah.
A- Analyse learner (Analisis pelajar)
S- State objective (nyatakan objektif)
S- Select method, media and materials (Pilih
kaedah, media dan bahan)
U- Utilise media and materials (Gunakan media
dan bahan)
R- Require learner participation (Dorong
penglibatan pelajar)
E- Evalute and revise (Nilai dan semak)
|
Rajah 1: Enam
langkah Model ASSURE
Langkah pertama di dalam
Model ASSURE adalah Analyse learner (Analisis pelajar). Di dalam Model ASSURE,
analisis bermaksud mengetahui ciri-ciri pelajar. Adalah amat sukar untuk
menganalisis ke semua ciri pelajar yang ada. Namun terdapat tiga perkara
penting semasa menganalisis pelajar di dalam model ASSURE ini iaitu ciri-ciri
umum, kompetensi khusus peringkat masuk dan stail pembelajaran. Dalam proses
menganalisis pelajar guru perlu mengenalpasti ciri-ciri umum yang terdapat pada
seseorang murid seperti jantina, umur, tahap atau tingkatan, bakat gaya pembelajaran
petempatan seperti daerah atau kawasan, budaya dan kelas atau taraf ekonomi.
Ciri-ciri umum ini boleh diperolehi samada semasa hari pertama persekolahan
dalam sesi suaikenal, pemerhatian sepanjang proses pengajaran pembelajaran
ataupun daripada rekod pelajar yang sedia ada disekolah. Maklumat-maklumat yang
diperolehi ini boleh dijadikan asas dalam pemilihan media dan bahan. Sebagai
contoh, bagi murid yang datang daripada sosio ekonomi yang rendah penggunaan
multimedia seperti gambar-gambar di dalam power point dapat menarik minat
mereka tetapi tidak pada pelajar yang datang daripada sosio ekonomi yang baik.
Ini kerana pelajar yang datang daripada sosio ekonomi yang rendah kurang
menggunakan multi media dan adakalanya tidak pernah melihatnya berbanding dengan
pelajar yang datang daripada sosio ekonomi yang baik. Bagi pelajar yang datang
daripada sosio ekonomi yang baik, penggunaan media yang berunsur mainan atau
hiburan lebih memberangsangkan. Sebagai contoh mainan seperti puzzle atau
hiburan seperti simulasi. Seandainya didalam sebuah bilik darjah mempunyai
pelajar yang bercampur samada dari segi sosio ekonomi atau tahap kecerdasan
aktiviti seperti didik hibur adalah amat sesuai.
Kompetensi khusus peringkat
masuk pula adalah berkaitan dengan pengetahuan dan kemahiran sedia ada pelajar
mengenai tajuk dan isi pelajaran. Pengetahuan sedia ada pelajar ini termasuklah
pengalaman atau pemahaman yang diperolehi hasil daripada penceritaan atau
pembacaan pelajar itu sendiri. Analisis pengetahuan atau pengalaman sedia ada
murid akan dapat membantu guru dalam penyediaan yang lengkap dan lebih
sistematik dalam proses pengajaran pembelajaran. Guru boleh memperolehi dan
mengenalpasti tahap pengetahuan sedia ada murid daripada ujian ataupun
interaksi bersama mereka. Sebagai contoh didalam sebuah bilik darjah, tidak
kesemua murid telah atau pernah mendengar perkataan merangkak. Tetapi semua
murid pasti pernah melihat seorang bayi merangkak. Justeru itu sebelum
mengarahkan murid untuk membina ayat daripada perkataan merangkak guru perlu
terlebih dahulu mencungkil pengetahuan sedia ada murid. Seandaianya terdapat
murid yang tidak mengetahui maksud perkataan tersebut guru hendaklah
menunjukkan gambar atau membuat pergerakan merangkak dihadapan kelas samaada
guru yang melakukannya atau murid yang diarahkan. Oleh yang demikian,
mengetahui pengetahuan sedia ada murid amatlah penting sebelum guru beralih
kepada langkah seterusnya.
Stail bermaksud gaya atau
cara. Maka stail pembelajaran seseorang merujuk kepada gaya atau cara pembelajarannya
itu sendiri. Mengikut ahli psikologi mahzab kognitif, gaya pembelajaran
merupakan pelbagai cara membuat persepsi dan memproses maklumat untuk membentuk
konsep dan idea yang sebenar. Paterson (1971), mentakrifkan gaya pembelajaran
sebagai pendekatan yang digemari oleh seseorang murid semasa belajar. Manakala
slavin (1994) mengaitkan personaliti dengan gaya pembelajaran dan menyatakan
‘sebagaimana murid-murid mempunyai personaliti yang berbeza, sama jugalah
mereka mempunyai pelbagai cara belajar’. Secara ringkasnya dapatlah dinyatakan
bahawa stail pembelajaran seseorang pelajar adalah berbeza. Justeru itu guru
hendaklah menganalisis pelajar terlebih dahulu sebelum menyediakan instrumen
pengajaran. Apatah lagi kelas yang mempunyai ramai murid dan datang daripada
keluarga dan latar belakang yang berbeza.
Menurut Murnford dan honey
(1986), gaya pembelajaran boleh dikategorikan kepada 4 jenis iaitu aktivis,
reflektif, teoris dan pragmatis. Pelajar
yang belajar jenis aktivis biasanya seorang yang suka melibatkan diri
secara aktif dan agresif dalam aktiviti pembelajaran. Ciri-ciri pelajar ini
adalah mempunyai sikap yang tidak sabar dan tindakannya tergesa-gesa, mempunyai
naluri ingin tahu yang tinggi dan berfikiran terbuka. Mereka juga lebih
berminat melibatkan diri dalam latihan amali aktiviti kokurikulum terutamanya
yang berkaitan sukan dan permainan. Oleh itu kaedah dan teknik yang sesuai
digunakan adalah ikuiri penemuan, penyelesaian masalah dan simulasi. Memerhati,
memikir dan membuat refleksi adalah orang yang mengamalkan gaya pembelajaran
reflektif. Antara ciri-ciri pelajar ini ialah mereka suka berfikir tentang alam
sekitarnya, berfikir secara kritis dan kreatif dan sentiasa berhati-hati. Murid
sangat berminat belajar mengenai bahasa dan suka melibatkan diri dalam aktiviti
projek. Kaedah dan teknik yang sesuai digunakan oleh guru adalah projek atau
perbincangan. Bagi gaya pembelajaran teoris pula, murid lebih suka kepada fakta
dan prinsip. Mereka suka kepada pengajaran yang mempunyai arahan yang lengkap.
Pelajar ini suka kepada matapelajaran sains dan matematik. Perbincangan dan
mengumpul data adalah kaedah yang terbaik digunakan bagi pelajar ini. Bagi gaya
pembelajaran pragmatis pula pelajar lebih bersifat praktikal dan lebih kepada
hakikat sebenar daripada teori. Ciri-ciri murid ini adalah suka kepada
kebenaran dan berpijak di bumi nyata dan suka menggunakan bahan-bahan konkrit
dalam pembelajaran. Justeru itu, kaedah yang sesuai adalah pemusatan bahan dan menggunakan carta dan gambarajah. Secara ringkasnya dapatlah
dinyatakan bahawa murid sememangnya mempunyai gaya pembelajaran yang yang
berlainan dan berbeza. Peranan guru adalah amat penting untuk memastikan proses
pengajaran dan pembelajaran yang akan dijalankan.
Menurut Slavin (1994) gaya
pembelajaran boleh di golongkan dalam dua kategori iaitu gaya pembelajaran
bergantung dan gaya pembelajaran tidak bergantung. Gaya pembelajaran bergantung
adalah murid mengutamakan bidang kognitif dalam semua pola dan menerimanya
secara menyeluruh. Ciri-ciri murid ini mereka akan menerima pendapat yang
bersifat umum, sensitif terhadap pandangan dan teguran orang lain, suka
dibimbing oleh orang yang disanjungi, mempunyai sikap menurut perintah dan
belajar apa yang diajar tanpa menyoal. Murid ini lebih suka belajar bersama
rakan sebaya dan kumpulan kecil. Kaedah yang sesuai adalah aktiviti
berkumpulan. Manakala gaya pembelajaran tidak bergantung pula, pelajar amat
mementingkan analisis bahagian secara terperinci. Ciri-ciri murid ini suka
mengamati sesuatu perkara secara analitik. Mereka kurang sensitif terhadap
pandangan dan teguran daripada rakan yang lain. Mereka lebih gemar belajar
secara individu untuk menyelesaikan masalah. Kaedah yang sesuai adalah inkuiri
penemuan, uji kaji dan penyelesaian masalah.
1. Murid (Audience) dapat memadankan (Behavior) 5 gambar (Degree) dengan perkataan (Condition) yang betul.
2. Murid (Audience) dapat menyebut dan membunyikan (Behavior) 5 perkataan (Degree) berdasarkan gambar (Condition) yang ditunjukkan dengan betul.
3. Murid (Audience) dapat mencerakinkan
(Behavior) 5 perkataan (Degree) menjadi suku kata KV+KV (Condition) dengan betul.
4. Murid (Audience) dapat membina (Behavior) 5 frasa (Degree) berdasarkan gambar (Condition) dengan betul.
|
Rajah 2: Objektif pengajaran berdasarkan
format ABCD
Langkah kedua di dalam Model
ASSURE adalah menyatakan objektif. Objektif pembelajaran hendaklah dinyatakan
dengan jelas dan terdiri daripada ABCD iaitu Audience-subjek, Behavior-kelakuan
(kata kerja), Condition-bahan dan Degree-kriteria yang menjadi pengukuran.
Objektif pengajaran adalah apa yang harus dicapai oleh murid sepanjang atau
selepas proses pengajaran dan pembelajaran. Apa yang harus diingat oleh seorang
guru, objektif pembelajaran bukan bertujuan untuk menyekat pelajar belajar
tetapi ia adalah hasil yang harus dapat diperolehi oleh pelajar daripada
pengajaran yang disampaikan. Apabila merancang aktiviti, ia hendaklah aktiviti
yang menjurus kepada pencapaian objektif. Oleh yang demikian guru hendaklah
tahu bagaimana aktiviti yang dapat mendorong murid untuk mencapai objektif
pembelajaran, samada daripada aktiviti, komunikasi ataupun lembaran kerja.
Selain itu apa yang harus diambil kira oleh guru semasa penulisan objektif ia
hendaklah memperlihatkan sesuatu yang boleh diukur. Apabila menyebut sesuatu
yang boleh diukur ia lebih tepat sekiranya mempunyai ciri-ciri ABCD. Audiens
adalah siapa yang harus mencapai objektif pengajaran. Ini sudah jelas
menunjukkan audiens adalah penerima kepada isi pelajaran. Sebagai contoh murid
dapat memadankan 5 gambar dengan betul. Murid adalah penerima iaitu audiens.
Behavior pula adalah kelakuan yang ditunjukkan dalam kata kerja seperti
memadankan, membunyikan, menyebut, mencerakinkan dan membina. Manakala
Conditions pula adalah sesuatu bahan yang digunakan untuk membantu bagaimana
objektif itu dapat dicapai, sebagai contoh perkataan, gambar dan suku kata.
Bagi Degree pula ia lebih kepada pengukuran keberhasilan yang dapat dicapai
oleh murid, seperti dapat memadankan 5 gambar dengan betul ataupun dapat menyebut
dan membunyikan 5 perkataan dengan betul. Justeru itu, objektif secara langsung
dapat menunjukkan apakah kaedah, media dan bahan yang harus digunakan semasa
proses pengajaran pembelajaran.
Langkah ketiga didalam Model
ASSURE adalah pilih kaedah, media dan bahan. Pemilihan kaedah didalam
pengajaran amat penting. Ini kerana kaedah yang sesuai akan dapat memastikan
pencapaian objektif. Saya telah
memilih empat kaedah iaitu kaedah didik hibur, kaedah perbincangan, kaedah
simulasi dan kaedah pengulangan. Kaedah didik hibur yang saya gunakan ialah
nyanyian. Saya memilih nyanyian kerana, murid saya sangat gemar menyanyi. Dalam
nyanyian isi pelajaran lebih mudah untuk disampaikan, apatah lagi menggunakan
ayat yang pendek murid dapat
mengingatinya dalam jangka masa yang panjang. Nyanyian ini dijalankan mengikut
kumpulan dengan cara bersoal jawab dan berganti-ganti. Tujuannya adalah untuk
melibatkan semua ahli dalam setiap kumpulan. Secara tidak langsung kaedah ini
telah dapat menarik perhatian murid untuk sama-sama dalam isi pelajaran yang
seterusnya. Kaedah yang kedua adalah kaedah simulasi. Terdapat dua jenis kaedah
simulasi iaitu sosiodrama dan main peranan. Sosiodrama adalah aktiviti lakonan
yang mempunyai dialog dan jalan cerita yang ditentukan. Manakala main peranan
pula adalah lakonan spontan tanpa skrip. Saya telah memilih kaedah simulasi
main peranan. Saya memilih main peranan kerana ia lebih memperlihatkan adakah
murid telah memahami maksud perkataan, secara tidak langsung saya dapat membuat
penilaian, adakah objektif pembelajaran saya telah tercapai atau tidak. Murid
akan dipilih secara rawak bagi setiap kumpulan. Murid akan melakonkan aksi
mengikut kad perkataan yang ditunjukkan oleh guru secara sembunyi sebagai
contoh, bola- murid akan beraksi seperti menendang bola. Murid lain akan meneka
lakonan sekiranya tekaan betul
guru akan menunjukkan benda maujud. Murid akan mengeja perkataan dan
membunyikan frasa yang telah dibina tadi. Secara tidak langsung kaedah pengulangan
telah berlaku.
Media
bermakna saluran komunikasi. Istilah ini berasal daripada perkataan Latin yang
bermaksud perantara.Kemp dan Smellie (1994) mendefinisikan sebagai audio visual
dan bahan-bahan yang berkaitan yang berfunsi di dalam perlaksanaan sesuatu
pengajaran. Justeru itu, saya telah memilih dua jenis media bagi rancangan
pengajaran saya iaitu audio lagu dan power point. Audio lagu dimainkan terlebih dahulu sebelum murid menyanyi.
Ia bertujuan untuk membantu murid membina idea semasa menyanyi lagu mengikut
muzik goreng pisang. Ini kerana tidak semua murid pernah mendengar lagu goreng
pisang. Power point pula digunakan untuk memberi panduan bagaimana murid hendak
mencerakinkan perkataan menjadi suku kata. Caranya adalah, guru akan
menunjukkan perkataan sebagai contoh roti, murid akan mengeja perkataan ro
terlebih dahulu dan seterusnya ti. Maka dengan ini secara tidak langsung murid
telah mencerakinkan perkataan. Power point ini bertujuan untuk memberi gambaran
bagaimana murid hendak mencerakinkan perkataan di dalam lembaran kerja. Tujuan
media pengajaran ini digunakan adalah untuk memperjelaskan penyampaian dan
dapat mengatasi batasan ruang waktu dan pancaindera.
Mengikut kamus dewan edisi
keempat bahan adalah sesuatu atau beberapa benda yang digunakan untuk
menghasilkan sesuatu atau untuk sesuatu tujuan. Oleh yang demikian bahan
pengajaran adalah sesuatu atau beberapa bahan yang digunakan untuk membantu
proses pengajaran. Ia melibatkan apa jua benda yang digunakan dan akan
dipanggil bahan. Justeru itu, saya telah menggunakan empat bahan didalam
pengajaran iaitu carta gambar, kad perkataan, kad gambar, carta gambar dan
perkataan, lembaran kerja dan benda maujud. Kad gambar yang digunakan bertujuan
untuk memberi gambaran awal dan merangsang pelajar untuk menamakan objek pada
gambar. Kad perkataan pula bertujuan untuk memudahkan murid melakukan aktiviti
secara berkumpulan. Selain itu juga, murid dapat membaca perkataan sambil
dibimbing oleh rakan sebaya. Benda maujud seperti bola, buku dan roti bertujuan
agar murid dapat menyentuh dan mengukuhkan lagi kefahaman mereka mengenai objek
yang terdapat dalam gambar.
Langkah ke empat di dalam
Model ASSURE adalah menggunakan media dan bahan. Di dalam satu rancangan
pengajaran ia mesti mempunyai lebih daripada satu kaedah, media dan bahan yang
digunakan. Penggunaanya juga adalah berbeza pada setiap langkah pengajaran.
Sebagaimana rancangan yang telah saya sediakan, pada set induksi saya telah
memilih kaedah didik hibur, media audio lagu dan bahan pula adalah kad gambar
dan carta gambar. Dalam set induksi, saya akan memastikan murid berada di dalam
kumpulan yang mempunyai murid pelbagai kecerdasan. Ia bertujuan agar murid
cerdas dapat membimbing rakannya. Setiap kumpulan akan diberikan kad gambar.
Murid akan mendengar audio lagu terlebih dahulu. Lagu akan dimulakan oleh
kumpulan A dan diikuti oleh kumpulan B, C dan D. Semasa murid mengajukan
soalan, seorang daripada ahli kumpulan akan menunjukkan gambar dan ahli
kumpulannya pula akan membuat bentuk objek tersebut. Manakala kumpulan yang
menjawab pula ahlinya boleh datang hampir kearah kumpulan yang menyoal tadi
sambil menunjukkan ke arah gambar. Selepas menyanyi, murid akan menamakan objek
yang terdapat didalam carta gambar. Secara tidak langsung murid telah bergerak
dan mewujudkan suasana yang menghiburkan.
Pada langkah 1 pula, saya
memilih bahan kad perkataan, kad gambar dan lembaran kerja. Masih didalam
kumpulan murid akan meletakkan gambar tadi di atas meja. Murid diberikan kad
perkataan dan murid dikehendaki mencari kad gambar yang sepadan pada meja kumpulan
lain. Semua ahli dalam kumpulan hendaklah bersama-sama mencari kad gambar yang
sepadan. Apabila menemui kad gambar yang sepadan dengan kad perkataan murid
dikehendaki membunyikan perkataan sambil menunjukkan kad perkataan dan kad
gambar. Kumpulan yang membunyikan perkataan terlebih dahulu dan cukup ahlinya
dikira pemenang. Aktiviti ini melibatkan semua murid didalam kumpulan dan
menyebabkan murid akan berlari-lari anak untuk mencari padanan gambar yang
betul. Murid akan menjawab lembaran kerja memadankan gambar dengan perkataan.
Pada langkah ke dua pula,
media yang digunakan adalah power point dan bahannya pula lembaran kerja dan
carta gambar dan perkataan. Murid melihat power point sambil mengeja perkataan
yang ditunjukkan. Apabila murid mengeja secara tidak langsung murid telah
mencerakinkan perkataan. Secara individu murid dikehendaki menjawab lembaran
kerja mencerakinkan perkataan. Setelah murid selesai menjawab lembaran kerja,
guru menunjukkan jawapan yang betul melalui power point. Murid yang salah akan
mendapat bimbingan secara langsung dari guru. Semua murid menamakan gambar dan
mengeja perkataan pada carta gambar dan perkataan.
Pada langkah yang ke tiga,
kaedah yang digunakan perbincangan dan bahan adalah lembaran kerja. Murid
didalam kumpulan akan berbincang untuk membina frasa berdasarkan gambar. Setiap
ahli didalam kumpulan akan diberi peluang untuk menulis jawapan. Pada masa ini
murid yang cerdas akan membimbing rakan yang kurang cerdas. Bimbingan rakan
sebaya berlaku pada masa ini. Kumpulan akan membacakan hasil jawapan di hadapan kelas. Bagi kumpulan
yang salah guru akan membuat bimbingan secara perbincangan kelas. Guru akan
memberi peneguhan kepada kumpulan yang memberi jawapan yang betul.
Pada langkah terakhir iaitu
penutup, kaedah yang digunakan simulasi dan bahannya pula kad perkataan dan
benda maujud. Setiap kumpulan akan memilih seorang ahli sebagai wakil kumpulan.
Wakil kumpulan akan melakonkan satu gambaran daripada kad perkataan yang
ditunjukkan oleh guru secara sembunyi. Murid akan meneka lakonan yang
ditunjukkan. Apabila jawapan yang diberikan oleh murid betul guru akan
mengarahkan semua murid mengeja dan menyebut frasa yang telah dibina. Guru juga
akan menunjukkan dan memberikan kepada murid benda maujud. Bagi paku dan cili
pula guru hanya menunjukkan kad
gambar. Aktiviti ini akan mengukuhkan
pengetahuan murid kerana murid telah dapat meneka, mengeja, membunyikan
dan menyentuh objek yang sebenar. Secara tidak langsung pencapaian objektif
pembelajaran juga dapat diketahui.
Langkah ke lima ialah
mendorong penglibatan pelajar. Penglibatan pelajar mestilah secara aktif. Pada
kebiasaanya pembelajaran aktif ini berlaku semasa aktiviti berkumpulan. Ini
kerana ia melibatkan keseluruhan murid didalam kelas. Kaedah yang digunakan
juga hendaklah pelbagai. Kaedah didik hibur, simulasi, perbincangan dan
pengulangan adalah kaedah yang dapat mewujudkan pembelajaran aktif. Kaedah ini
bukan sahaja dapat melibatkan keseluruhan murid tetapi ia juga dapat membuatkan
murid mudah untuk mengingat apa yang telah dipelajari. Tambahan pula bagi murid
tahap satu kata ini sangat berkesan, saya dengar dan saya lupa, saya lihat dan
saya ingat, saya lakukan dan saya faham. Jelaslah murid lebih ingat dan faham
apa yang telah mereka lihat dan buat berbanding dengan apa yang mereka dengar.
Langkah yang keenam adalah
nilai dan semak. Buku education Evaluation and Decision Marking yang ditulis
oleh D.Stuffflebeam, penilaian ditakrifkan sebagai proses menentukan,
mendapatkan dan memberikan maklumat yang berguna untuk membuat pertimbangan
mengenai tindakan selanjutnya. Justeru itu, saya menilai murid didalam
pengajaran saya adalah dengan cara pemerhatian tingkah laku, soal jawab secara
lisan dan memeriksa lembaran kerja. Pemerhatian tingkah laku dapat dilihat
dengan jelas semasa aktiviti simulasi. Soal jawab secara lisan telah saya
gunakan semasa set induksi lagi. Selepas murid menyanyikan lagu saya telah
bertanya apakah nama gambar yang ditunjukkan oleh setiap kumpulan. Lembaran
kerja yang saya gunakan juga bertujuan untuk menilai hasil dapatan murid.
Sebelum saya menjalankan pengajaran saya juga telah menilai kaedah, media dan
bahan yang saya gunakan agar dapat membantu murid untuk mencapai objektif.
Semasa pengajaran pula saya memastikan murid dapat sesuatu pengetahuan baharu
dengan mengukuhkan pengetahuan sedia ada murid. Selesai pengajaran saya dapat
melihat perubahan tingkah laku murid dimana murid telah beraksi dengan pelbagai
gaya yang ditunjukkan kepada rakan untuk menyampaikan mesej pada perkataan.
Secara kesimpulannya,
persembahan guru dari segi penyampaian telah dapat menguasai murid. Apatah lagi
kaedah-kaedah yang di gunakan telah menarik minat murid untuk sama-sama
mengikuti isi pelajaran hingga ke akhirnya. Penggunaan media dan bahan yang
pelbagai juga telah membuatkan murid sangat aktif. Secara keseluruhannya murid
terlibat didalam setiap aktiviti yang dijalankan. Objektif pembelajaran juga
tercapai dimana pada langkah penutup keseluruhan murid dapat mengeja perkataan,
menyebut frasa dan menyatakan pergerakan rakan yang secara simboliknya
menunjukkan murid tahu dan faham maksud perkataan. Proses pengajaran dan
pembelajaran yang disampaikan guru sangat berkesan.
(2958 patah
perkataan)
APENDIKS
RUJUKAN
1. Asmah
Bt. Hj. Ahmad. (1989). Pedagogi 1. Longman Malaysia. Selangor.
2. Daud
Bahaman. (1992). Kamus Muktakhir Bahasa Melayu. Lonngman Malaysia Sdn. Bhd.
Petaling Jaya.
3. Dewan
Bahasa Dan Pustaka. (2005). Kamus Dewan Edisi Keempat. Dewan Bahasa Dan
Pustaka. Selangor.
4. Dr. Nur
Hasimah Hashim, Yahya Che Lah. (2003). Panduan Pra Sekolah. PTS Publication
Sdn. Bhd. Pahang.
5. Ea Ah
Meng. (1987). Pedagogi Untuk Bakal Guru. Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Petaling Jaya.
6. Ismail
Said. (2009). Siri Pendidikan sosial KPLI. Karisma Publication Sdn. Bhd. Shah
Alam.
7. Juriah
Long. (2010). Kaedah Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Universiti
Kebangsaan Malaysia. Selangor.
8. Lee
Shok Mee, Mok Soon Sang. (1989). Pengujian Dan Penilaian dalam Pendidikan.
Kumpulan Budiman sdn. Bhd. Kuala Lumpur.
9. Mok
Soon Sang. (2000). Ilmu Pendidikan Untuk KPLI semester 2. Kumpulan Budiman Sdn.
Bhd. Kuala Lumpur.
10. Mok
Soon Sang, Lee Shok Mee. (1991). Pedagodi 3 Bahagian A Pengajaran dan Persedian
Mengajar. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.
11. Mok
Soon Sang, Lee Shok Mee. (1988). Latihan Mengajar Untuk Maktab Perguruan.
Kumpulan Budiman Sdn. Bhd. Kuala Lumpur.
12. Mok
Soon Sang. (2010). Nota intisari Ilmu Pendidikan Psikologi Pendidikan .
Penerbit Multimedia Sdn. Bhd. Selangor.
13. Mok
Soon Sang. (2009). Pengurusan bilik darjah dan tingkah laku. Penerbit Multimedia
Sdn. Bhd. Selangor.
14. Mok
Soon Sang. (2010). Pengurusan dan Pentadbiran Pendidikan II. Penerbit
Multimedia Sdn. Bhd. Selangor.
15. Mok
Soon Sang. (2004). Peperiksaan PTK Bahagian II. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Subang Jaya.
16. Mok
Soon Sang. (2003). Siri Pendidikan Perguruan Untuk Kursus Diploma Perguruan
Semester 2. Kumpulan. Budiman Sdn. Bhd. Subang Jaya.
17. Mok
Soon Sang. (2010). Teks Lengkap PTK Bahagian II. Penerbit Multimedia Sdn. Bhd.
Selangor.
18. Prof.
Dr. Abu Bakar Nordin. (tiada tarikh). Kamus Za’Ba. Pustaka Antara Books Sdn.
Bhd.
19. Prof.
Madya Dr. Wan Zah Wan Ali, Prof Madya Dr. Ramlah Hamzah, Dr. Rosini Abu. (2011)
HBEF3103 Prinsip Teknologi Pendidikan. Open Universiti Malaysia. Selangor.
20. Tan Hui
Leng, Ee Ah Meng. (1996). Siri Pendidikan Perguruan Penilaian Dalam Proses
Pendidikan Asas Pendidikan 3. Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. Shah Alam.
21. B.
O'Bannon. (2008). Writing Objectives. Dipetik: http://itc.utk.edu/~bobannon/writing_objectives.html.
(2011, Mei 03).
22. Hilary
Kissel, B.J. Miller, & Hollie Young. (tiada tarikh). Writing Objectives.
Dipetik: www.jmu.edu/judicial/wm_library/writingobjectives.ppt.
(2011, Mei 03).
23. RaymondS.
Pastore. (tiada tarikh). Writing ABCD Behavioral Objectives. Dipetik: http://teacherworld.com/abcdobjectives.html.
(2011, Mei 03).
24. Russel,
James D, Sorge, Dennis. (1994). Improving technology implementation in grades
5-12 with the ASSURE model. Dipetik: http://web.ebscohost.com.newdc.oum.edu.my/ehost/detail?vid=11&hid=10&sid=31b55262-10c3-4dd1-a8d8-c5e5251937e1%40sessionmgr14&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=a3h&AN=9501235085.
(2011, Mei 03).
25. Seels
& Glasgow. (1990). Techniques & Methods for Writing Objectives &
Performance Outcomes. Dipetik: http://classweb.gmu.edu/ndabbagh/Resources/IDKB/objective_formats.htm.
(2011, Mei 03).
No comments:
Post a Comment